Sculptorul Darius Hulea prezintă în portretele eroice cheia fiinţelor, propria complexitate şi admiraţia pentru trecutul şi prezentul umanităţii.

În perioada 31 ianuarie – 18 februarie 2017, Elite Art Gallery a găzduit expoziţia OutLine. Semnul de pe faţă, semnată de sculptorul Darius Hulea. Tânărul artist este primul câştigător al Premiului anual „Grigore Bradea”, a obţinut „Premiul pentru Tineret” al Uniunii Artiștilor Plastici, iar proiectele sale promit recunoaşterea activităţii artistice pe plan naţional şi internaţional.

Curatorul expoziţiei a fost criticul de artă Oliv Mircea, OutLine. Semnul de pe faţă constând într-o serie de portrete şi o instalaţie. Lucrările au propus descoperirea timpului istoric al unor figuri marcante pentru cultura europeană. În sculpturi, trecutul se întrepătrunde cu prezentul perpetuu în care artistul îşi găseşte expresia artistică. Darius Hulea observă lumea înconjurătoare şi pătrunde în ea, oferind prin intermediul lucrărilor sale fragmente din propriul univers interior, dar şi din cel al figurilor portretizate, totul în vederea revelării esenţei fiinţelor.

Sculptorul nostru nu e un moralist, dar e, totuşi, un clarvăzător lipsit de iluzii şi un profitor al spiritului. Încercând să se cunoască pe sine, cât şi să cunoască lumea în care trăieşte, el îşi devine exterior lui şi lumii lui. Iată de ce sculptorul se dedică atât observaţiei, cât şi introspecţiei, se dedică condiţiei de spectator al propriei sale fiinţe, cât şi al condiţiei altora. (Oliv Mircea)

Unitatea a ceea ce este exterior şi interior se găseşte în aceste portrete parţial graţioase şi sensibile, parţial cu un aer monumental, specific eroizării. Însă această măreţie este inspirată mai degrabă de proporţia portretelor şi de volumele fluide, nu de vreo asemănare a sculpturilor cu statuile expuse în spaţiile exterioare. Personajele marcante ale artei, literaturii şi filosofiei pe care Darius Hulea le-a reprezentat în sculpturi au o sensibilitate care reiese din lucrări şi nu are nimic în comun cu monumentele sau cu statuile menite să evoce amintirea celor eroizaţi.

Materialul utilizat nu sustrage în niciun fel sensibilitatea portretelor. Artistul îmbină linia fină cu duritatea metalului, marcând parcă limitele timpului şi ale lumii prin care au trecut aceste personaje. Emil Cioran, George Enescu, Constantin Noica sau Mircea Eliade sunt numai câteva nume portretizate de Darius Hulea. Iar instalaţia-triptic din alamă îi prezintă pe Tzara – Brâncuşi – Duchamp, utilizând elemente minimaliste, dar foarte expresive: pipa şi mâinile.

Dintre artele vizuale, pare că sculptura îi face cel mai uşor aievea pe aceşti gânditori, în special datorită efectului tridimensional specific. Senzaţiile sunt materializate în aceste sculpturi, dovadă că artistul şi-a desăvârşit căutarea formelor de expresie. Departe de a rămâne un simplu ornament, busturile şi instalaţia au puterea de a menţine în jurul lor un spaţiu în care privitorii pot pătrunde, nefiind la distanţă de aceste figuri emblematice. Masa, volumul şi spaţiul lucrărilor creează un efect asemănător spaţiului negativ, privitorul căutând parcă în spatele portretelor noi imagini sau indicii printre firele care ţâşnesc dezordonat din chipurile serene. Expoziţia lui Darius Hulea valorifică patrimoniul spiritual şi material fără a cădea în clişee, fără a monumentaliza ceea ce nu poate fi justificat de istoria ideilor. Discursul sculptorului se construieşte în jurul adevărului şi al esenţei fiinţelor, nu în simpla gratificare postumă a unei istorii subiective.

Surse foto: Elite Art Gallery, Darius Hulea