Atunci când expresionismul abstract şi primitivismul din desenele copiilor se întâlnesc, rezultă o expoziţie care abundă de emoţie: Tectonica cuplului.

Pe data de 25 februarie, Metropolis Art Collection şi DanaArt Gallery au găzduit vernisajul expoziţiei Tectonica cuplului, semnată de artista Alina Gurban, cu îndrumarea curatoarei Daniela Zbârcea. Alina Gurban este absolventă a secţiei de pictură din cadrul UNArte, precum şi a programelor de masterat în Studii europene şi relaţii internaţionale, respectiv Studii de cultură rusă şi comunicare în afaceri. În ceea ce priveşte activitatea sa artistică, aceasta include expoziţii de grup naţionale şi internaţionale.

Artista preferă tehnica uleiului pe pânză şi pe hârtie grunduită. Tectonica cuplului prezintă o serie de lucrări inspirată de dans şi de numeroasele experienţe care tind să destabilizeze acest organism nou, cuplul. Desigur, Tectonica cuplului este un subiect care poate lua numeroase înfăţişări, lucru pe care l-am remarcat cu uşurinţă în metamorfozele imaginate de artistă.

Încă de la început, se observă că tehnica apropie privitorul de expresie şi gest, deci de expresionismul abstract. Intervine, de asemenea, influenţa unui soi de primitivism împrumutat din desenul copiilor. Totuşi, reprezentarea creează un spaţiu al expresiei şi al semnificaţiei, chiar şi în lipsa ordinii sau a echilibrului specifice graficii. Forţa de sugestie implică, pe de-o parte, cromatica inspirată de elementele primordiale. Pe de altă parte, are în vedere stările traversate de cuplu, exprimate de greutatea pământului şi puritatea apei, până la starea de plutire inspirată de aer sau violenţa sugerată de foc.

Pentru că este vorba despre tectonică, întâlnim trăsăturile cutremurului, cu mişcarea de alipire şi despărţire specifice. Dansul şi îmbrăţişarea regăsite în lucrări trimit clar la modificările care apar la nivel individual, odată cu întâlnirea. Aceasta implică pierderea cel puţin parţială a identităţii, precum şi rolul afinităţilor, de a prilejui geneza cuplului. Tensiunea nu lipseşte, căci deformările materiei sunt vizibile. Suprafaţa de lucru anunţă pericolul pierderii şi prăbuşirea valorilor, receptorul fiind martor intim la colapsul acestui organism schimbător.

Lucrările mele exprimă atât bucuria dansului în doi, cât şi alienarea afectivităţii, degradarea intimităţii şi „plecările” din convieţuirea în doi. (Alina Gurban)

Asistăm, aşadar, la un eveniment care ne arată dualitatea fiinţei şi multitudinea de faţete pe care le poate îmbrăca un eveniment. Cuplul rămâne fondat pe conflict şi apropiere, într-un joc care nu ocoleşte sacralitatea. Drept urmare, date fiind aceste flexiuni ale cuplului, avem confirmarea că totul rămâne supus şi vulnerabil în faţa schimbării.

Expoziţia poate fi vizitată în perioada 21 februarie – 13 martie 2016, de luni până sâmbătă, între orele 12.00-20.00, la Metropolis Center, Str. Grigore Alexandrescu, nr. 89-97, Bucureşti.

Găsiți aici lucrările Alinei Gurban, precum și detalii despre expoziție.

sursa foto: © Mihai Theodor Sava