The Diplomatic Agenda

afis-the-diplomatic-agendaÎntre 22 și 26 aprilie s-a desfășurat o serie de conferințe, în cadrul proiectului The Diplomatic Agenda (Diplomație culturală. Impactul în politicile internaționale; Social Media. Impact la nivel civic, cultural și politic; Nation Branding; Conservarea artei și Jurnalismul de război). Cercul de Societate și Cultură a fost unul dintre partenerii media ai evenimentului, astfel că o parte dintre colegii noștri s-au dus și s-au conectat. Despre cum a fost îi lăsăm chiar pe ei să vă povestească:

Luni, la prima întâlnire din cadrul The Diplomatic Agenda, s-a vorbit despre diplomația culturală, dar mai ales despre creativitate și imaginație, ca elemente esențiale ale acesteia. Pentru că diplomația culturală se diferențiază de cea clasică prin metodele sale mai rafinate și  mai rapide, de cele mai multe ori, care țintesc subiectivitatea grupului țintă. Discuțiile au urmat două direcții, începându-se cu elementele teoretice definitorii ale conceptului de diplomație culturală. În complementaritate, au urmat și exemplele, cele mai multe fiind despre proiecte foarte reușite precum cele desfășurate de-a lungul timpului de Institutul Polonez sau de Centrul Ceh. Și ca să ne convingem încă o dată de importanța creativității, am primit exemplul Institutului Polonez, care a dus o campanie de promovare a Poloniei de 1 martie, profitând de faptul că albul și roșul, cele două culori definitorii ale zilei, sunt și cele de pe drapelul polonez. Consider că ideea pe care mulți au reținut-o la finalul zilei a fost că „toți suntem diplomați culturali pentru că purtăm propriile idei”, după cum a subliniat Danielle – Natalie Kind din Israel. Cultura încă rămâne unul dintre cele mai eficiente mijloace de a transmite un mesaj convingător la nivelul sistemului internațional. (Delia Tudor)

Prezentarea Andreei Hanganu (Ambasada Marii Britanii din România) a fost una dintre cele mai reușite; ni s-au dezvăluit câteva metode de abordare social media ale unei ambasade, și anume folosirea diferitelor rețele de socializare pentru apropierea de un stat prin cetățenii lui, prin descoperirea nevoilor și situației; de fapt, prin comunicare și participare activă la viața societății respective. Acesta fiind scopul social media prezentat, s-au indicat de asemenea și riscuri ale acestei abordări și diferite statistici interesante. (Iuno Mavlea)

Workshopul despre Social Media a propus o discutie despre felul în care evoluția continuă a mijloacelor de comunicare, în special a mediului on-line produce transformări în plan social. Creșterea accesului la informație și modificarea canalelor media măresc gradul de implicare al societății civile în dezbaterea politică, conducând și la o schimbare de paradigmă în dimensiunea socială a diplomației. Spațiul on-line începe să reprezinte nu numai un spațiu de dezbatere al politicului, cât și un canal prin care instituțiile pot ajunge mult mai repede și mai eficient la grupul țintă vizat – prin Twitter, Facebook, Bloguri, etc. (Daniel Lungu)

Ultima zi a evenimentului a fost ocupată de Jurnalismul de război, prin cei doi vorbitori, Frances Harrison (ex-BBC), și Radu Sigheti (România, Reuters). În afară de abordarea inedită, cei doi au ridicat probleme de etica jurnalismului de război, siguranța celor  care practică această profesie și utilitatea jurnalismului de război pentru studiul relațiilor internaționale. Discuția a fost urmată de proiectarea documentarului Tears of Gaza, care a avut ca temă principală expunerea cât mai echilibrată a conflictului israelo-palestinian. (Daniel Lungu)

Astfel de conferințe sunt foarte folositoare pentru cei interesați de diplomație, relații internaționale și domeniile conexe. Daniel a punctat foarte bine importanța acestora:

Evenimentele de tipul Diplomatic Agenda sunt destul de greu de găsit în rândul conferințelor care au loc în mod constant în București. Printre lansari de carte, discuții și dezbateri pe teme sociale și culturale, diplomația și relațiile internaționale ajung să fie niște subiecte tratate mai degrabă în spațiul academic decât în spațiul public. Astfel, evenimentul, găzduit cum nu se putea mai bine de Clubul Țăranului, a avut ca scop popularizarea unor trend-uri și abordări destul de noi ale relațiilor internaționale, dar și încurajarea discuțiilor constructive între participanți și vorbitori.