Cea de-a doua ediţie a Festivalului Open Studio Act din Oradea a oferit spectatorilor o paletă variată în ceea ce priveşte tipul de spectacole, sporind totodată recunoaşterea unei entităţi teatrale mai noi.
În perioada 23 – 27 august a avut loc cea de-a doua ediţie a Open Studio Act, primul festival de teatru independent din Oradea şi-un eveniment mai aparte pentru peisajul cultural al oraşului. Pe parcursul celor cinci zile, spectatorii s-au putut delecta cu spectacolele a trei teatre independente româneşti, cu două producţii proprii ale teatrului Studio Act, precum şi cu un proiect inedit lansat în parteneriat cu studenţii Universităţii de Arte din Târgu Mureş, respectiv cei ai Facultăţii de Teatru şi Televiziune din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca. Numele generic al acestuia a fost VISE, iar montajul a fost mai neobişnuit, fiind jucat pentru un singur spectator şi având o durată fixă, de 7 minute şi 38 de secunde. Spaţiul a fost unul necanonic, iar scenariile au fost construite de către studenţi, într-un mod inventiv şi plin de emoţie. Momentele de confuzie şi frică au fost alternate cu cele de amuzament copios, spectatorul având de ales dintre două scenarii la fel de complexe şi de bine structurate. Acesta putea alege o naştere simbolică şi o trecere prin fiecare etapă a vieţii, având o interacţiune fizică cu cei care se perindau de-a lungul fiecărui episod, iar atmosfera fiind creată în mod direct prin senzaţii auditive, cât şi olfactive. De asemenea, putea fi martorul unei scene dintr-un spital oniric şi al unei naşteri neobişnuite, sarcina fiind purtată de bărbat. Tocmai pentru a da impresia de vis, realitatea a fost alterată, a fost absurdizată, iar imaginaţiei i s-a dat frâu liber, cu toate că elementele realului au fost şi ele prezente, fiind foarte familiare.
Locul în care s-a desfăşurat festivalul a fost chiar teatrul Studio Act, care a luat fiinţă în anul 2016, prin demersul actorilor Eugen Neag şi Alin Stanciu, din cadrul trupei Iosif Vulcan a Teatrului Regina Maria din Oradea, a Ioanei Ciobanu, secretar literar în cadrul aceleiaşi instituţii, şi a antreprenorului Sella Andre. Această iniţiativă s-a născut dintr-o nevoie tot mai crescândă a unor noi prezenţe în scena culturală locală, ceea ce a oferit prilejul dezvoltării teatrului independent, dar şi un sprijin pentru alte arte, precum fotografia, filmul sau pictura. Spaţiul este cu atât mai deosebit cu cât şi-a găsit adăpostul într-o sinagogă din zona centrală, ridicată în anul 1915. Mai apoi, inaugurarea locului a fost făcută prin intermediul primei ediţii a festivalului Open Studio Act, iar astfel a luat naştere o nouă poveste frumoasă a iluminării spirituale.
Deschiderea festivalului a avut loc cu o premieră, piesa Vă plac bananele, tovarăşi?, un one-man show, după textul lui Szekely Csaba, regizat de Andi Gherghe şi pus în scenă de actorul Alin Stanciu, printr-o colaborare a teatrelor Studio Act şi Teatrul 3G Târgu Mureş. Piesa reprezintă o satiră savuroasă privind perioada comunistă şi cutumele acesteia, dar şi perioada ulterioară căderii regimului şi tranziţia anevoioasă. Cea de-a doua producţie a fost reprezentată de PLEX (sau marja de eroare în disecţia umană), pusă în scenă de ArtScape Baia Mare, de către actorii Andrei Stan şi Andrei Dinu, după ideile şi textele americanului Eric Bogosian. Un spectacol visceral, care creează un sentiment de nesiguraţă faţă de propria persoană, dar şi o lipsă de confort pe parcursul derulării piesei, pentru ca la final să lase spectatorul cu ochii căscaţii către un punct aleatoriu, nevoit să rumege tot ceea ce a privit, ceea ce a auzit şi ceea ce a simţit. În cea de-a treia seară, spectatorii s-au bucurat de INPRO PATZAN SHOW al Studio Act, prin care actorii Eugen Neag, Alin Stanciu (Teatrul Regina Maria), Ioana Cheregi şi Andrei Stan (Teatrul de Nord) au pus în scenă mai multe exerciţii de improvizaţie cât mai diverse, toate pentru deliciul publicului prezent în sală. Seara următoare a avut loc o altă premieră, de data aceasta fiind vorba despre Poveste din Transilvania, în regia aceluiaşi Andi Gherghe, acţiunea fiind plasată din nou în perioada comunistă, creionând un tablou tulburător al relaţiilor fragile existente între comunitatea română şi comunitatea maghiară, intoxicate uneori aproape ireversibil de metehnele aparatului totalitar. În cea de-a cincea seară, şi ultima, s-a jucat spectacolul MaRó, de către actorii teatrului Yorick Studio din Târgu Mureş, după scenariul lui Szekely Csaba şi-n regia lui Andi Gherghe.
Desigur, fiecare seară a fost acompaniată şi de VISE, creându-se astfel o experienţă de neuitat pentru cei care au ales să se bucure cu adevărat de frumuseţile pe care teatrul le oferă. Iar aceştia nu au fost puţini. De asemenea, prin încheierea celei de-a doua ediţii a Open Studio Act, se întrezăreşte o luminiţă privind viitorul acestui gen de teatru, dar şi naşterea unui alt brand cultural, însă unul underground, care să îmbogăţească oferta frescei culturale autohtone.