Sunt momente care îți cer să parcurgi un drum până să ajungi la ele, uneori fără să îți dai seama. În cazul de față, am conștientizat asta după ce am uitat portofelul acasă, am făcut totuși rost de bani pentru drum și apoi mi-am prins degetul în ușa taxiului. Concursul George Enescu, la a cărui conferință de presă mergeam, își cerea tributul, la fel cum se întâmplase și anul trecut la Festival.

Alexandru Oprean, secretar de stat în cadrul Ministerului Culturii, Alexandru Tomescu, Amir Tebenikhin – laureați ai edițiilor anterioare ale concursului –, compozitorul Dan Dediu, directorul Filarmonicii George Enescu, Andrei Dimitriu, Liliana Staicu (Radio România Muzical), Cătălin Sava (TVR) și Oana Marinescu, director de comunicare al Festivalului și Concursului, au fost prezenți vineri, 5 septembrie, la Ateneul Român, unde a avut loc conferința de presă ce a marcat deschiderea Concursului George Enescu.

S-a vorbit despre importanța unui astfel de eveniment și despre contribuția adusă la imaginea țării. România contează este sloganul de anul acesta al Concursului, ca o continuare a mesajului pozitiv pe care îl transmite și Festivalul, după cum a explicat Oana Marinescu în prima parte a discuțiilor.

Alexandru Tomescu a mărturisit că este pentru prima dată când a urcat pe una dintre scenele Ateneului pentru a vorbi și nu pentru a cânta. A rememorat apoi competiția din 1999, al cărei laureat a fost, și a subliniat că fiecare câștigător este un pariu. Și pariurile Concursului George Enescu s-au dovedit câștigătoare.

Întrebat care e algoritmul care să garanteze unui tânăr artist succesul în competiția de la București, Dan Dediu a explicat că munca, talentul și norocul sunt însoțite de multe alte necunoscute. Și tind să îi dau dreptate, până la urmă așa este cu orice artă. Apoi ne-a arătat că, față de alte mari astfel de evenimente, Concursul George Enescu este unul curajos tocmai pentru că deschide competitorilor nu una, ci patru secțiuni: pian, vioară, violoncel și compoziție.

În calitate de coproducători, Liliana Staicu și Cătălin Sava au pledat pentru câștigul pe care separarea dintre Festival și Concurs îl aduce pentru acesta din urmă, fiind vorba despre o creștere la nivelul vizibilității.

Directorul Filarmonicii George Enescu, Andrei Dimitriu, a vorbit despre promovarea tinerilor ca strategie a instituției pe care o conduce, oferind un exemplu clar în acest sens:

Am început să organizăm concerte ale câștigătorilor cu Filarmonica, primul care a beneficiat de acest proiect fiind pianistul Mihai Ritivoiu.

[Puteți citi despre concert aici și un interviu cu Mihai Ritivoiu aici.]

În final, la momentul întrebărilor, s-a ridicat vocea profesorului Viorel Cosma, care a remarcat cu tristețe și revoltă numărul mic al televiziunilor prezente în Sala Studio a Ateneului. Apoi ne-a povestit despre ultimul concert susținut de George Enescu, în 1946, al cărui martor a fost, despre atmosfera incredibilă a acelui moment și despre importanța promovării lui George Enescu și în prezent.

Conferința de presă care a marcat deschiderea Concursului George Enescu mi-a arătat, încă o dată, cum cultura unește oameni. De la foștii concurenți și chiar câștigători ai concursului până la jurnaliștii prezenți în sală și toți ceilalți invitați. Bucuroși că se revăd, dar mai ales fericiți pentru prilejul care i-a reunit.

Concursul George Enescu se deschide astăzi, 6 septembrie, prin concertul susținut de violonistul Alexandru Tomescu și de pianistul Amir Tebenikhin, două dintre pariurile câștigate ale competiției.

sursa foto: (c) Cătălina Filip