Pentru oameni, totul pleacă din realitatea pe care o cunoaștem. Indiferent cât de departe am ajunge prin invenție, inovație, imaginație, fiecare rezultat are o bază în lumea palpabilă sau măcar în lumea ideilor posibile, chiar probabile. Există scriitori care au „prezis” tehnologia ce avea să fie inventată sau mersul politic al lumii. Vizionari, așa îi numim acum. Însă există și autori care au ascuns lumea reală în fantezia lor. Nu au redat-o fidel, à la Stendhal, care spunea că un roman e ca o oglindă purtată de-a lungul unui drum bătut de multă lume[1], ci au încins realitatea și au bătut-o pe nicovală până când i-au dat altă formă; au cusut un buzunar ascuns, întrebându-se, poate, câți dintre cei care vor îmbrăca mantia îl vor descoperi. Între ei se află J. K. Rowling, cea care a creat universul magic al lui Harry Potter. O serie cu copii, considerată în genere ca fiind pentru copii, dar care pune probleme actuale și mature. JK nu scrie un tratat asupra moralității, dar, cu toate acestea, dă o lecție despre bine și rău, despre identitate, corectitudine, acceptare, putere, despre iubire și despre moarte. (Ana Mănescu)
Deoarece ne plac poveștile-de-dat-mai-departe, am scris despre câteva chei de lectură ale faimoasei serii Harry Potter de J. K. Rowling. Ana a vorbit despre Voldemort și regimul său de teroare, precum și despre tipurile de putere: a banilor, a numelui, a violenței, a fricii, dar și a inocenței și a sacrificiului:
Istoria vrăjitorilor se aseamănă întrucâtva cu istoria noastră. Ascensiunea la putere a lui Voldemort poate fi considerată un fel de Prim Război Mondial, unul în urma căruia au rămas conturi nereglate. Primii ani de școală ai lui Harry sunt încadrați într-un soi de perioadă interbelică pentru lumea magică. După căderea Lordului Voldermort, o parte dintre vrăjitori au răsuflat ușurați, iar unii au rămas sceptici în privința calmului care se va dovedi a fi doar aparent. Sfârșitul celui de-al patrulea an la Hogwarts va aduce și începutul unui regim de teroare mai dur decât primul. Va fi nevoie de un al Doilea Război Mondial magic, culminat cu The Battle of Hogwarts, pentru a uni comunitatea vrăjitorilor împotriva amenințării universale reprezentate de Voldemort și adepții săi, cunoscuți sub numele de Death Eaters. (Puteți citi întregul articol aici.)
Mădălina Haiducu a făcut un scurt istoric al presei din Harry Potter, de la primul contact al lui Harry cu ziarele vrăjitorilor la propaganda împotriva lui și a mentorului său, Albus Dumbledore, de la corespondenta specială Rita Skeeter, mereu în căutare de scandaluri, la ascunderea sau prefacerea adevărului și la alimentarea terorii. Apoi, Ana și Mădălina și-au unit forțele pentru a scrie despre problema inegalității, despre discriminare, rasism și sclavie:
Montesquieu spunea că înainte de a fi francez e o ființă umană. Rar mi-a fost dat să văd eticheta de om înaintea celorlalte trăsături, înnăscute sau dobândite, care ne definesc. Nevoia de a cataloga face parte din procesul omului de a identifica obiectul sau persoana cu care interacționează. Dar nu ne limităm la a stabili cu cine avem de-a face, mergem mai departe, începem să judecăm, să criticăm, să devalorizăm, să dezumanizăm. Astfel apar discriminarea, sclavia, abuzurile, crimele motivate doar de ură. E una dintre cele mai vechi răni ale umanității. Nu e de mirare că problema inegalității se strecoară în literatură, culmea, în mod egal, indiferent de gen.
În seria Harry Potter, J. K. Rowling abordează chestiuni precum sclavia și obsesia pentru sânge, fie ea legată de ascendență sau de boli. (Continuarea aici)
Dacă până acum v-am propus să explorați alături de noi problemele pe care le putem regăsi și în realitate(a noastră), Claudia Coldaș a descoperit chiar un personaj inspirat de un francez a cărui existență poate fi atestată.
Orice roman, chiar și unul din genul fantasy, are și elemente care țin de realitate. Pentru a da o mai mare credibilitate operei sale, autorul introduce repere geografice concrete sau chiar personaje istorice. Seria Harry Potter deJ. K. Rowlingare și ea, pe lângă repere precum Londra, România sau Transilvania, un personaj istoric care devine centrul atenției în prima carte, respectiv primul film – Harry Potter and the Sorcerer’s Stone (2001).
Vă amintiți despre cine este vorba?
Am arătat că Harry Potter este o poveste care poate fi interpretată în multe feluri, sau care a interpretat la rândul ei realitatea într-un mod creativ. Temele sale incontestabile sunt însă iubirea și moartea, forțele care îi pun în mișcare pe Harry Potter, personajul principal, și Lordul Voldemort, antieroul seriei. Mădălina se întreba: Pot oare unii oameni să trăiască fără iubire? Chiar pot? Și ce se întâmplă când iubirea și moartea se întâlnesc?
Pe lângă faptul că este o pledoarie pentru dragoste, prietenie și egalitate, seria Harry Potter pune accentul și pe importanța mentorilor și a modelelor. Fiind feministă, J. K. Rowling a creat personaje feminine puternice, la fel de capabile precum vrăjitorii. Andreea-Valentina Moraru, Mădălina și Ana au scris despre modelele feminine din Harry Potter aici.
Această serie este universul copilăriei unora. A fost descoperită de către unii după vremea adolescenței. A fost refuzată și poate este încă de către alții. A fost și subestimată sau numită o simplă istorisire pentru copii. Fie că faceți parte din generația care a crescut cu Harry Potter, precum Vale, fie dintre cei care l-au descoperit într-un maraton de insomnii, magie și speranță, ca Simona Rentea, ori poate chiar dintre cei care încă nu au avut plăcerea de a se pierde sau regăsi în lumea lui, noi credem că Harry Potter este acea poveste care, venită la momentul potrivit, vă poate inspira și vă poate îmbunătăți ziua, serile, viața.
Și că veni vorba de inspirație, vă lăsăm cu însăși J. K. Rowling, care a pornit dintr-o sărăcie cruntă și a ajuns prima scriitoare miliardară de pe urma cărților sale. Pentru că a visat și a muncit. Pentru că și-a spus: We have the power to imagine better.Și și-a imaginat. De șapte ori. Iar noi am învățat de la Delia Tudor că șapte este un număr magic.
Poveștile noastre despre Harry Potter au fost strâse la un loc de către Ana Mănescu.