Fundația eMAG a fost lansată în octombrie 2012 cu programul „Hai la Olimpiadă!” care urmărește atât susținerea și promovarea echipelor românești care participă la olimpiadele internaționale, cât și crearea unui cadru favorabil performanței în educație în general. Conceptul acțiunilor Fundației pleacă de la convingerea că în România există un important potențial pentru a face performanță în zona științelor exacte, iar acest potențial, odată descoperit și cultivat, va avea un rol important în dezvoltarea economică și socială.

Un sociolog specializat în dezvoltare durabilă, cu o carieră în mediul corporate și foarte pasionat de sport – asta spune google despre Tudor Vlad, președintele Fundației eMAG. Am discutat cu el despre ce înseamnă investiția societății civile în educație, despre sistemul de învățământ și despre performanță.

Cum a început povestea cu Fundația eMAG, ce planuri de viitor are fundația și cum își imaginează Tudor Vlad România copiilor săi?

Ideea Fundației eMAG a plecat de la Iulian Stanciu si Radu Apostolescu; intenția lor a fost aceea de a schimba strategia de sponsorizare, în sensul în care sumele respective să fie alocate unor programe coerente cu impact durabil. Iar primul program al Fundației eMAG a fost „Hai la Olimpiadă!”. Pentru viitorul apropiat vrem să ducem aceste programe mai departe și lucrăm pentru încheierea unor parteneriate cu instituții și companii care sunt interesate sau deja implicate în procesul de susținere a educației și a performanței. Personal, consider că România se îndreaptă în direcția corectă, doar că face pași mici. Rămân însă optimist și consider că e obligatoriu să lucrăm pentru normalitatea lumii copiilor noștri.

Care credeți că este motivul pentru care, într-un sistem de învățământ într-o continuă reformare, există totuși un nivel de performanță de luat în considerare?

Sunt mai multe motive: mai întâi este vorba despre un potențial foarte mare al copiilor din România. Apoi, este vorba despre o tradiție a performanței care s-a conservat și care nu are legătură cu schimbările repetate ale programei școlare. Și aici meritul este al profesorilor cu adevărat dedicați care au știut să cultive spiritul metodei, indiferent de modificările din sistem.

Între investiția minimă a statului român în performanță și fenomenul migrației geniilor, care sunt șansele dezvoltării sistemului de învățământ din România?

Mai întâi, obișnuința de a aștepta pasiv de la stat diverse ajutoare trebuie să dispară. Iar asta se va întampla dacă fiecare dintre noi se responsabilizează pentru binele societății din care facem parte. Dacă ne rezumăm doar la consum și la critică, statul va funcționa după principii asemănătoare. Dacă însă majoritatea cetățenilor vor avea o conduită responsabilă, atunci și statul va trebui să acționeze în direcția în care se mișcă aceasta. Învățământul este doar o piesă din sistem, dar poate fi una din rotițele de la care începe mișcarea în direcția corectă. Prima rotiță însă, rămâne responsabilitatea civică. Pe de altă parte, cred că geniile adevărate nu pleacă dacă se pot dezvolta și aici, chiar în condiții mai grele. Tocmai pentru că dispun de capacități ieșite din comun. Depinde tot de noi să-i descoperim și să-i punem în valoare.

Considerați că societatea civilă ar trebui să își asume responsabilitatea sprijinirii tinerilor cu performanță prin acțiuni în genul celei inițiate de Fundația eMAG?

Cum spuneam mai înainte, mai întâi societatea civilă trebuie să-și asume această responsabilitate. Fundația eMAG acționează în câteva direcții, există și alte inițiative demne de luat în seamă pentru susținerea educației și desigur că la o privire atentă vom descoperi că poate fi făcut mult mai mult, pe căi diferite. Invităm, așadar, la această privire atentă! 🙂

Ce înseamnă pentru societate proiectul Hai la Olimpiadă? Și de ce ați ales științele exacte? 

„Hai la Olimpiadă!” este o invitație pentru copii să-și atingă propriul nivel de performanță, pentru profesori de a susține procesul educației la nivel superior și pentru publicul larg de a conștientiza nivelul de performanță la care ajung destul de mulți copii și tineri din România. Am început cu științele exacte pentru că sunt cele mai titrate și cele mai ușor de tradus în valoare de piață și suntem convinși că o societate care învață să-și recunoască valorile are șanse reale la normalitate.

Cum vi s-au părut Olimpiadele Naționale de Matematică, Fizică și Informaticăde anul acesta?

Noi vedem Olimpiadele Naționale ca pe niște evenimente emblematice pentru comunitatea copiilor capabili de performanță și tocmai de aceea ne implicăm pentru organizarea lor. Nu ne facem griji pentru calitatea problemelor, pentru că știm că aici se implică cei mai buni profesori; noi urmărim să creăm o atmosferă cât mai festivă și să-i motivăm pe copii să se pregătească în continuare pentru a ajunge aici. Din câte am putut să observăm anul acesta și anul trecut, cei care se ocupă de organizare sunt foarte implicați și reușesc să facă mult cu resurse destul de mici.

Cât de receptivi sunt clienții eMAG la procesul de donare pentru activitățile Fundației, având în vedere că în formularul de cumpărare există o secțiune dedicată?

Opțiunea de donare la cumpărăturile de pe site-ul eMAG este activă din mai 2013. Până la sfârșitul anului am strâns 258 000 lei din donații și cu acești bani am reușit să susținem centrele de pregătire pentru performanță din București și să dotăm câteva laboratoare de informatică de liceu. Altfel spus, clienții eMAG apreciază și susțin acțiunile noastre, iar aceasta este mai mult decât încurajator. Extrapolând, aș spune chiar ca în general lumea apreciază acțiunile dedicate susținerii educației și că oricine va dori să-și construiască o imagine respectabilă ar trebui să investească aici.

Partenerii principali ai Fundației eMAG sunt eMAG, Flanco, NOD (Network One Distribution) și ServSkills International.

www.fundatiaemag.ro / www.facebook.com/fundatiaemag