Bucureştiul citeşte Poezie – Seara George Bacovia

afisbacovia-blog Proiectul „Bucureştiul citeşte poezie”, lansat de către A.R.C.E.N (Asociaţia Română pentru Cultură, Educaţie şi Normalitate) a susţinut în data de 12 Martie, la cinemateca Eforie,  cel de-al treilea eveniment, de data aceasta dedicat poetului moldovean George Bacovia.

Voluntarii A.R.C.E.N, majoritatea studenţi ai unor facultăţi al căror obiect de studiu nu vizează în mod direct arta actorului, au abordat lirica bacoviană într-o manieră neconvenţională şi fără doar şi poate unică. Spectacolul a fost  minuţios plănuit iar rezultatul nu avea cum să nu se încadreze între parametrii aşteptaţi.

Întregul spectacol mi s-a părut nu atât gândit în detaliu cât şi executat foarte bine având în vedere faptul că spectatorul a fost ajutat să rămână alert în permanenţă datorită stimulilor auditivi (ce alt instrument ar fi fost mai potrivit să redea sensibilitatea exemplară a poeziilor decât pianul), a celor vizuali (organizatorii au folosit productiv spaţiul şi au proiectat 24 de fotografii semnate Mirona Radu) şi mişcării scenice. Am decis să trăiesc spectacolul şi din interiorul acţiunii aşa că am discutat evenimentul cu o voluntară A.R.C.E.N, Maria, care s-a descurcat admirabil.

În primul rând, am aflat că A.R.C.E.N îşi propune să creeze anumite standarde pentru societatea în care trăim şi că unul dintre obiectivele principale este răspândirea acestor standarde la o scală cât mai largă. ARCEN-ul este condus de Edmond Niculuşa, care în viziunea voluntarei se ocupă cam de mai toate. El este persoana principală de contact care face legătura cu instituţiile publice, obţine sala unde se desfăşoară evenimentele şi în acelaşi timp participă cu foarte multe idei la realizarea proiectului. Este nucleul acestei asociaţii. Nu a existat un motiv anume pentru care a fost ales poetul Bacovia, acesta făcând parte dintr-o serie de scriitori care au fost aleşi la iniţierea acestui proiect în cadrul căruia s-au abordat deja Nichita Stănescu şi Lucian Blaga. Indicațiile în ceea ce privește interpretarea vin de la un coordonator care se ocupă de aprofundarea poeziilor, student la teatru, care încearcă să le explice voluntarilor nişte tehnici de asimilare a sensului.

Repetițiile s-au abătut de la norma bacoviană și au fost hilare, voluntarii s-au amuzat teribil încercând să avanseze în modul lor amatoricesc de recitat poezii. Cele ce nu s-au văzut din sală au constat în primul rând în mişcarea scenică care nu era foarte bine pregătită şi multe lucruri au fost improvizate pe moment. Concordanţa dintre imaginile de pe fundal şi poeziile recitate nu a fost perfectă şi încheierea spectacolului a fost destul de stângace din cauză că nu a fost pregătită în prealabil. (Asta ne-a împărtășit Maria, personal nu am observat nimic nepotrivit). Organizatorii au fost încântaţi de publicul numeros prezentat la seara Bacovia iar publicul a fost mai numeros decât la serile precedente ceea ce indică un interes crescător al publicului faţă de astfel de manifestaţii care sunt unice în Bucureşti. Pentru Maria, cea mai frumoasă parte este partea în care publicul este invitat să recite şi astfel se creează o legătură între noi ca asociaţie şi consumatorul elitist de poezie.

Astfel, după un spectacol desăvârşit care a pus în lumină exact ceea ce Alexandru Buican numea semnalele revelatoare ale dispariţiei implacabile ale poeziei lui Bacovia, nu putem decât aştepta cu interes următoarele evenimente organizate de către această asociaţie tânără. Pe de altă parte, în caz că deja doriţi să fiţi prezenţi la următorul spectacol, trebuie să vă aşteptaţi să fiţi implicaţi în mod direct, pentru că cel puţin în cazul serii Bacovia, momentul s-a încheiat cu invitaţia la lectură a spectatorilor, şi nu au fost puţini aceia care au luat cuvântul, dovadă a succesului evenimentului A.R.C.E.N.

sursa foto